1.04.2015 - 31.03.2016
Warszawa/ Wrocław
Stowarzyszenie Lambda Warszawa
projekt dot. przewidziałaniu dyskryminacji
polski
Fundusz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Fundacja im. Stefana Batorego.
Piotr Dobrosz
Centrum Inicjatyw UNESCO
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
-
W trakcie dwóch spotkań szkoleniowych poruszyliśmy zagadanienia związane z orientacją psychoseksualną i jak się ją kształtuje, w jaki sposób rozpoznać homofobię i jej przejawy, jak jej przeciwdziałać, a także wspierać poszkodowane nią osoby. Już wkrótce szkolenia o tej tematyce zaczną prowadzić ośrodki doskonalenia nauczycieli m.in. w Koninie, Lublinie, Poznaniu, Raciborzu, Suwałkach, Warszawie, Włocławku, Wrocławiu, Zielonej Górze, Kielcach, Lublinie, Pile, Płocku, Radomiu, Rzeszowie, Ostrowie Mazowieckiej, Siedlcach, Słupsku i Tarnobrzegu.
O projekcie:
Aż 62% uczniów i uczennic ukrywało swoją orientację seksualną w szkole, 34% ujawniało ją niektórym osobom, zaś tylko 4% było w pełni ujawnione. Jaki wpływ na ten stan ma sytuacja w szkołach i to w jaki sposób przeciwdziałają one homofobii i wspierają uczennice/niów nieheteroseksualnych – to temat naszego nowego projektu, w którym jesteśmy partnerami.
Projekt Stowarzyszenia Lambda jest jedną z pierwszych w Polsce inicjatyw, która ma na celu opracowanie modelu szkoleniowego i podręcznika umożliwiających przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia naczycielek i nauczycieli w zakresie przeciwdziałania homofobii szkolnej i reagowania na nią. Model szkoleniowy oraz podręcznik zostanie przygotowany przez grupę ekspercką, która w ramach przygotowań zidentyfikuje przykłady „dobrych praktyk” (dotyczące przeciwdziałania homofobii w szkołach).
Projekt zakłada również cykl szkoleń dla przedstawicieli kadry nauczycielskiej zainteresowanej tematyką homofobii.
Podsumowaniem projektu będzie konferencja zorganizowana przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno – Społecznych i Szkoleń, podczas której zostanie zaprezentowany opracowany podręcznik i możliwości jego zastosowania, przykłady dobrych praktyk wdrażanych w szkołach jak i podmiotach doskonalących nauczycieli oraz oferta organizacji pozarządowych wspierających szkoły w przeciwdziałaniu homofobii.
Scenariusz naszego szkolenia został opracowany przez trzy wiodące podmioty wspierające szkoły i ich kadrę w przeciwdziałaniu uprzedzeniom, dyskryminacji i przemocy, w tym ze względu na orientację seksualną. Model, który będzie wykorzystany podczas szkolenia został przetestowany, poddany ewaluacji i superwizji przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń – uznaną placówkę doskonalenia nauczycieli działającą w Warszawie. Gwarantuje to wysoką jakość zajęć, przekazywanych treści merytorycznych oraz jego dostosowanie do realiów funkcjonowania szkół.
Tematyka szkolenia umożliwia realizowanie podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2015/2016, prowadząc do wzmocnienia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Jednocześnie realizowanie działań związanych z przeciwdziałaniem homofobii szkolnej zapewnia wywiązanie się przez szkołę z Wymogu 5. Systemu Ewaluacji Oświaty („W szkole lub placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące cała społeczność szkoły lub placówki.”).
W trakcie 4 dniowych warsztatów trenerskich, obejmujących 40 godzin zajęć uczestnicy dowiedzieli się jak samodzielnie przygotować i przeprowadzić szkolenie dla kadry nauczycielskiej, obejmujące:
– rozpoznawanie stereotypów, uprzedzeń i przejawów dyskryminacji ze względu na orientację seksualną;
– prezentację prostych metod umożlwiających przeciwdziałanie zjawisku homofobii szkolnej, stosowanych w polskich szkołach;
– identyfikowania sytuacji, które mogą wskazywać na występowanie homofobicznego prześladowania;
– reagowania na przejawy homofobii szkolnej;
– wspierania i udzielania pomocy młodzieży doświadczającej prześladowania z powodu jej homo- lub bi- seksualnej orientacji
Zaplanowali także wstępny scenariusz zajęć, który przeprowadzą po zakończeniu zajęć dla kadry nauczycielskiej.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z funduszy EOG.
Poprzez fundusze EOG i fundusze norweskie, Islandia, Liechtenstein i Norwegia przyczyniają się do zmniejszania nierówności społecznych i ekonomicznych oraz wzmacniania relacji dwustronnych z państwami benefi cjentami w Europie. Trzy państwa ściśle współpracują z UE na podstawie Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Porozumienie EOG). W okresie 2009–2014 wartość funduszy EOG i funduszy norweskich wynosi 1,79 miliarda euro. Norwegia zapewnia około 97% łącznego fi nansowania. Fundusze są dostępne dla organizacji pozarządowych, instytucji badawczych i szkół wyższych, sektora publicznego i sektora prywatnego w 12 nowoprzyjętych pań- stwach członkowskich UE oraz Grecji, Portugalii i Hiszpanii. W ich ramach ma miejsce szeroka współpraca z podmiotami z państw darczyńców, a przedsięwzięcia mogą być wdrażane do 2016 r. Najważniejsze obszary wsparcia obejmują ochronę środowiska i zmiany klimatyczne, badania i stypendia, społeczeństwo obywatelskie, ochronę zdrowia i wsparcie dla dzieci, równość płci, sprawiedliwość i dziedzictwo kulturowe.
Partnerzy projektu